VVD onderwijsdag

,

(Lees hoe de VVD faalt om het onderwijs te verbeteren)

Waar staan we?

Hoe goed is het onderwijs in Nederland? Daar zijn internationale ranglijstjes voor. Nederland staat op plaats 8:

1.South Korea 2.Japan 3.Singapore 4.Hong Kong 5.Finland 6.UK 7.Canada 8.Netherlands

Is dat goed of slecht? Daar waren we het op de VVD onderwijsdag niet over eens. Rudmer Heerema merkte op dat Nederlands onderwijs erg goed is in de basis (Equity), maar niet aan de top. Onze staatssecretaris merkte op dat Nederland op zowel “Excellence” als “Equity” het goed doet. Wie van beide heren heeft gelijk? Dat zouden we kunnen zien aan de ranking van universiteiten. Daar zien we dat de top 8 bestaat uit Amerikaanse en Britse universiteiten. Iets Zwitsers op 9, en daarna weer een hele reeks Amerikaanse en Britse universiteiten. We vinden de eerste Nederlandse universiteit op plek 47: Wageningen, hoe kon het ook anders. Kijken we wat dieper, dan zijn 8 van de 100 beste universiteiten ter wereld Nederlands.

Rudmer Heerema heeft dus gelijk als hij zegt dat de beste Nederlandse Universiteit de top 46 niet eens haalt en dat de top dus niet zo goed is. De andere kant is dat 8% van de top100-universiteiten in Nederland staat. Dat is voor een land met slechts 4.5% van de bevolking van de USA en de UK niet gek.

Mijn conclusie is dat Nederlands onderwijs in de wereldstatistiekjes het goed doet.

Omhoog of omlaag?

Veel belangrijker dan waar je staat op een zeker moment, is de richting waarin je beweegt. Die is op of neer. De enorme revolutie die achter deze cijfers schuil gaat veranderd onze wereld meer dan welke andere ontwikkeling dan ook. We zien Finland zakken van plek 1 naar 5 in 4 jaar tijd. De top 4 van het onderwijs wordt aangevoerd door het verre oosten. Nederland staat op plek 8 en heeft daarvoor 6 keer zoveel geld nodig als Zuid Korea per hoofd van de bevolking. De keuzes die de wereld maakt zijn deze: De USA en de UK zetten in op “Excellence”, ze hebben dus de beste universiteiten ter wereld. Een zo hoog mogelijk opgeleid individu. Het verre oosten zet in op een zo hoog mogelijk opgeleid collectief. Maar dat is niet de aardschok die plaatsvindt. Die heet “the great convergence”.

Over trends in deze materie is een geweldige presentatie te vinden die geen liberaal zou mogen missen:

Verkiezingen

In de aanloop naar de verkiezingen moet de VVD wat vinden over onderwijs. Dat deden we al, dus dat is snel klaar. Maar toch niet. Professor Jan-Anthonie Bruijn was op zoek naar ideeën voor het VVD programma. Een bijeenkomst als deze is altijd de gelegenheid voor belanghebbenden om hun lobby te starten waardoor de begrippen “groupthink” en “echochamber” op komen borrelen als moerasgas in een blubberpoel. De tactiek is altijd deze: Er is een groot probleem, de staat moet het oplossen. De staat doet dat door meer regels, meer ambtenaren en meer belastingen. Dit doen we in het onderwijs al decennia. Sinds de jaren 90 stijgt de onderwijsbegroting als deel van het BBP. Deze lobby professionals zijn dus erg sterk in hun werk. Er is altijd een politicus te vinden die het verhaal weet te verkopen, dus al decennia een succes. Wel gek dat D66 en de PvdA onderwijs heel belangrijk zeggen te vinden en dat alleen weten te vertalen in veel meer geld. Voor hen gaat het dus erg goed; meer belastingen, grotere overheid, minder vrijheid, minder liberalisme.

Zoals een docente Frans opmerkte: “Er wordt veel over mij gesproken, en weinig met mij.” En zo voelen meer docenten zich. Gelukkig luistert de VVD wel, maar het is moeilijk om er een woord tussen te krijgen tussen die onderwijs beroeps opperhoofden. Het onderwijs wordt voornamelijk bevolkt door collectivisten en dat heeft zo zijn gevolgen. Toen ik studeerde had ik 1 docent die de telegraaf las. In elke docentenkamer waar ik zat was ik de enige liberaal. Of anderen durfden er niet voor uit te komen.

Het probleem

Volgens de staatssecretaris is het probleem van het onderwijs dat het vroeger lukte om kinderen van laag opgeleide ouders aan het studeren te krijgen, en nu steeds minder. Dit wordt voor D66 en PvdA het verkiezingsitem. Maar dit is het korte termijn-aandacht-afleidings-issue. Dit is het collectivistische maniertje om door te gaan met wat al gedaan werd. Als die partijen nu ontevreden zijn over het onderwijs zouden ze moeten toegeven dat meer regels meer geld meer ambtenaren geen oplossing is.

Wat wil de VVD?

Wanneer je over onderwijs praat met iemand zou je moeten beginnen met de vraag: “Waarom moet de staat onderwijs verzorgen?” Het antwoord is een politieke keuze. Collectivisten kiezen voor het maken van burgers die passen in hun wereldbeeld, of zich daaraan aanpassen. Liberalen kiezen voor vrijheid van het individu om zich te ontwikkelen zoals dat individu kiest.

Bij de vraag aan Jan-Anthonie “Wat de VVD als doel heeft met onderwijs” gaf hij het enige correcte antwoord. “Nederland liberaler maken.”

En dat gaat dus heel slecht. Staatsonderwijs is indoctrinatie tot gehoorzaamheid geworden. Het hoger onderwijs is verkapte jeugdwerkloosheid. Elk kind krijgt 11 jaar staatsonderwijs en er mankeert dit aan:

In die 11 jaar wordt “samen” ontdaan van “wederkerigheid”. Nergens wordt de ideeenwereld van Bastiat, Mises of Locke gebruikt. “Eerlijk delen” gaat staan voor: “Wat van jou is, is niet van jou.” Het zou geweldig zijn als onderwijs politiek neutraal zou zijn. Rekenen en taal zijn dat. Maar kijk in de rest van het curriculum dat uw kotertjes krijgen voorgeschoteld en u zult zien dat er een politieke lading in wordt gestopt, die altijd collectivistisch is.

Na 11 jaar onderwijs weet geen kind hoe loonbelasting werkt. Geen kind weet wat de staat aan taken uitvoert. Geen kind weet dat een grondwet een liberale uitvinding is die het individu beschermt tegen de staat. Het begrip “rechtstaat” wordt meer te onpas als te pas gebruikt. Het Nederlandse staatsonderwijs is anti-individualistisch.

Onderwijs moet een gereedschapskistje meegeven aan het kind. Wat het kind daarmee bouwt moet het zelf weten.

Om het onderwijs te verbeteren, en dat is voor de VVD “liberaler maken”, is niet veel nodig. Het is vooral minder staat, meer eigen verantwoordelijkheid. De reden dat private scholen zo succesvol zijn in het afleveren van studenten die een bijdrage kunnen leveren aan de welvaart van het land is namelijk eenvoudig. Ze zijn klant. Als de school niet presteert verliest de school klanten. Papa’s en Mama’s zijn erg betrokken bij de school, want ze betalen ervoor.

Het geheim van de succesvolle private HBO’s en Universiteiten is geen geheim. Nijenrode: Opgericht door grote ondernemingen. IVA: Opgericht door de autobranche. TMO: Opgericht door de modebranche. Al deze ondernemingen willen goed personeel. Privaat bekostigd vervullen ze een belangrijke rol in de samenleving: Excellent onderwijs leveren wat studenten een gereedschapskistje aanreikt waarmee ze zichzelf kunnen ontplooien. Ze worden makers, mensen die de poel van welvaart vullen. Met goederen en diensten.

Staatsuniversiteiten maken bureaucraten. Bureaucraten maken niks. Bureaucraten maken een samenleving niet welvarender maar armer. Zij nemen.

Lange weg

Om het onderwijs meer individualistisch te maken is een lange weg te gaan. We hebben een jarenlange traditie van collectivistisch onderwijs, en je zou kunnen spreken van een wonder dat de collectivistische partijen zo klein zijn. Mensen laten zich niet al te lang bedotten lijkt wel.

Kan het tij gekeerd? De aandacht zou kunnen gaan naar alleen maar neutrale vakken zoals rekenen en taal. Maar willen liberalen wel invloed op het curriculum? Collectivisten willen dat, en doen dat ook.

In mijn optiek zou begonnen moeten worden bij de eigen verantwoordelijkheid van de ouders van de kinderen. Als zij moeten betalen voor het onderwijs zijn ze meer geneigd de school af te rekenen op de prestaties. De school moet daardoor contact met arbeidsmarkt en ouders houden om in deze dynamische wereld haar positie te behouden. Zoals de vrije markt overal en altijd bewijst het beste voor het minste te maken is onderwijs niet anders.

Zoals ik zei; omhoog of omlaag. Stand nu

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken

Populaire berichten

  • Grote zorgen om windturbines in Wijk
    Grote zorgen om windturbines in Wijk

    Kapitaalvernietiging, gezondheidsschade en bodemvervuiling. Allemaal zonder meetbaar effect op klimaatverandering. Dat is wat het Wijkse gemeentebestuur de bevolking wil aandoen.

  • EU verkiezingen, dus campagne!
    EU verkiezingen, dus campagne!

    De VVD hield in Florian een bijeenkomst met de nummer 15 van de EU lijst van de VVD. Kansloze plek natuurlijk, maar de VVD is in Wijk dan ook op sterven na dood. Maar erger: De aanwezige VVD toppers logen er lustig op los.

  • Asielinformatieavonden
    Asielinformatieavonden

    Ons gemeente bestuur maakt Wijk armer en harder. Wat voorspeld werd in 2015. Het komt door de massale immigratie van ongeletterden die geen netto bijdrage kunnen leveren aan welvaart, maar er wel van nemen. Wijk gaat dat ondervinden, door de spreidingswet. De gemeente organiseerde informatieavonden om uit te leggen wat de spreidingswet gaat betekenen. De…

Categorieën